ניבוי מילים והכתבה: טכנולוגיה מסייעת בכל מכשיר

מאת: אורית גרינשטיין, מרפאה בעיסוק 3 ינואר 2018

אני רוצה לשתף אתכם בתהליך בו ליוויתי את א', סטודנט הנמצא בשנה הראשונה לתואר ראשון. ל-א' יש שיתוק מוחין והוא מתנייד בכסא גלגלים ממונע. כמו כן, קיימים קשיים במוטוריקה עדינה ודיבורו אינו תמיד ברור. את ימיו בבית הספר צלח בסיוע סייעת ובבחינות הבגרות נבחן בע"פ. לאחרונה, עם שילובו בלימודים אקדמיים החליט שהוא מעוניין להיות עצמאי ופחות תלוי בסביבתו. תהליך הליווי התחלק לשניים- התאמת השימוש במחשב הנייד והתאמת השימוש בסמארטפון.

התאמות לשימוש במחשב

עד היום, א' נמנע משימוש משמעותי במחשב בשל חוסר יעילות בשימוש בעכבר והקלדה איטית. לכן, בראש ובראשונה המלצתי לו על מסך מגע, להפחתת התלות בעכבר. כמו כן, הומלץ למקם את המחשב, כאשר הוא במצב טאבלט, על גבי זרוע ולחברו כסא הגלגלים.

בנוסף, בוצעו התאמות משתמש לשימוש במכשיר עצמו:

  1. בסביבת חלונות, א' החל להשתמש בהכתבה קולית הקיימת באופן מובנה ב- Google Docs בדפדפן הכרום. שימוש בה מחייב חיבור לרשת האינטרנט. להוראות הפעלה, לחצו כאן

    הכתבה קולית ב Google Docs

  2. במצבים בהם יש צורך בהקלדה, א' החל להשתמש בתוכנה לניבוי מילים- Lightkey ,המותאמת לשפות רבות וביניהן, עברית. את התוכנה ניתן להוריד למחשב (מבוסס חלונות) ללא תשלום והיא מנבאת מילים בכל תוכנה בה יש צורך בהקלדה. המילה החזויה מוצגת בצבע אפור ולבחירתה יש ללחוץ על Tab. ניתן גם לבחור מילים אחרות מהניבוי באמצעות לחיצה על חצים בשילוב מקש ה Tab. כמו בכל מנגנון לניבוי מילים, יש לזכור שהניבוי משתפר עם הזמן, ככל שיש יותר שימוש במקלדת. בנוסף, יש צורך להתרגל לשימוש בה ולהסתכל על המסך במהלך ההקלדה כדי לצפות בחיזוי ולבקר את ההקלדה. 

     

התאמות לשימוש בסמארטפון

ברשות א' היה מכשיר אנדרואיד חדש, שלרוב מונח על ברכיו או על שולחן סמוך אליו. כמו כולנו, אמצעי העברת המסרים השימושי ביותר עבורו היה ה- WhatsApp, דרכו הוא לרוב מתקשר באמצעות שליחת הודעות מוקלטות.

יחד עם זאת, הוא עדיין היה זקוק לדרך שתאפשר לו להקליד מסרים ופקודות בסמארטפון. לשם כך, בחרנו מספר התאמות שיסייעו לו בשימוש במכשיר.

  1. להקלדה ולהכתבה קולית נמצא כי מקלדת  Swiftkey עונה לצרכיו בצורה הטובה ביותר משתי סיבות עיקריות: האחת, במקלדת זו קיימת מערכת ניבוי מילים הלומדת את המשתמש וניתן להגדיל את גודל המקשים. השניה, במקלדת זאת קיים מקש "מיקרופון" אשר בעת לחיצה עליו עוברים למסך המאפשר הכתבה קולית למכשיר (הכתבה קולית מבוססת על מנגנונים של Google). על אף מובנות דיבור לא גבוהה, המקלדת הצליחה לזהות את רוב המילים הנאמרות ולעיתים אף תיקנה את המילים אותן זיהתה בצורה שגויה לאחר סיום ההקלטה, בהתאם להקשר.
  2. תפעול המכשיר וביצוע חיפושים באינטרנט באמצעות פקודות קוליות-לשם כך בחרנו בOK Google, המובנה במכשירי האנדרואיד. להוראות הפעלה לחצו כאן.

נשמח לשמוע מכם על מקלדות נוספות לניבוי מילים ולהכתבה!

Facebook Comments
אין תגובות ↓
נשלח ב ללא קטגוריה עם התגית: , ,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.