הדפסה תלת מימדית לקידום איכות חיים בשלושה תחומים וככלי לצוותי חינוך ושיקום

מאת: איריס אדטו בירן, M.Sc.OT, מרפאה בעיסוק, מומחית בתחום טכנולוגיה מסייעת, רכזת תכניות לימודים, מכון טראמפ בית איזי שפירא, ומרצה בקריה האקדמית אונו 18 אוקטובר 2016

ההתקדמות הטכנולוגית שחלה בעשורים האחרונים בכלל ובתחום ההדפסה התלת המימדית בפרט מאפשרת שימוש בהדפסה תלת מימדית במגוון תחומים – הנדסה, רפואה, אופנה, חינוך, שיקום ועוד.

מהי הדפסה תלת מימדית?

הדפסה תלת-ממדית היא טכנולוגיה שבעזרתה ניתן לייצר דגמים תלת-מימדיים באמצעות תוכנת עיצוב ותכנון (CAD), מחשב ומדפסת. לרוב, המדפסות מייצרות את המודלים מפולימרים שונים, שכבה אחרי שכבה, ולבסוף מתקבל דגם סופי, כפי שתוכנן בתוכנה. כיום ניתן לראות ניסיונות להדפסה תלת מימדית במגוון חומרים נוספים כדוגמת רקמות רכות להדפסת איברים ביולוגיים (אוזן, כבד, לב ועוד), מרכיבי מזון להדפסת אוכל ועוד.

מדפסת תלת מימד בפעולה בבית איזי שפירא

ppppppppppppppppppppppp

להדפסת תלת-מימדית יתרונות רבים, היא מאפשרת הדפסת מוצרים בהתאמה אישית, הדפסת מודלים מסובכים בעלות יחסית נמוכה והדפסת חלקים במשקל מופחת. שוק המדפסות התלת-מימדיות עדיין בתחילת דרכו, אבל כבר היום ניתן למצוא מדפסות בספריות הציבוריות בארה"ב ובבתי הספר, במרכזי הדפסה (קיוסקים), ואף בבתים של אנשים פרטיים. בעולם הרפואי שיקומי ניתן לראות שימוש בהדפסה תלת מימדית לייצור פרוטזות, סדים, טכנולוגיה מסייעת ועוד.

ניתן לומר כי ההדפסה תלת מימדית השפיעה רבות על דרכי הייצור של מוצרים, אם בעבר נדרשו מדידות בעזרת סרגלים ותבניות, עיצוב ושרטוט ידני, תהליך הייצור היה יקר מאד ונחלתם של מעצבים ומהנדסים בלבד, כיום, התהליך הופך לנחלת הכלל – מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, פיזיותרפיסטים, מורים, רופאים וכן אנשים עם מוגבלות בעצמם. מה שנדרש לפיתוח אביזרי עזר הוא הבנה קלינית אודות היכולות והצרכים של האדם עם המוגבלות, שליטה בתוכנת עיצוב ותכנון (קיימות מגוון תוכנות ברמות שונות, ביניהן גם תוכנת Tinkercad לעיצוב תלת-מימד tinkercad.com ) ונגישות למדפסת תלת מימד.

שלושת התחומים העיקריים בהם החלו לשלב שימוש בהדפסה תלת מימדית בטיפול ובחינוך הם:

  1. התאמת אביזרי עזר ליומיום

ניתן להשתמש בהדפסה תלת-ממדית להדפסת אביזרי עזר ליומיום, למטרות שונות. כמו למשל עזרים ללבוש, לאכילה, לאחיזה, לכתיבה, לרחצה ועוד.

הנה לדוגמא, מחזיק לכוס שהודפס עבור א', אדם בן 60, לאחר אירוע מוחי, שיש לו אפזיה והמיפליגה ימנית. א' נעזר במקל הליכה. המחזיק לכוס נועד לאפשר לו לשאת כוס בזמן הליכה, כשיד אחת אוחזת במקל ההליכה ועל היד השנייה תלויה הכוס.  המחזיק תוכנן כפרויקט סיום בקורס "להדפיס את החלום", ע"י רון דאר, קלינאי תקשורת, ממרכז אדלר לאפזיה, מכללה אקדמית הדסה ירושלים.

%d7%a4

מחזיק לכוס, מקור: http://www.thingiverse.com/thing:1707784

 

מאחז לעיפרון סד הקלדה

אביזרים לכתיבה ולהקלדה: מאחז לעיפרון וסד הקלדה

מקור: https://www.pinterest.com

 

עזרים לאחיזה עבור אנשים עם ראומטואיד ארטריטיס (RA - דלקת מפרקים שגרונית)

עזרים לאחיזה עבור אנשים עם ראומטואיד ארטריטיס (RA – דלקת מפרקים שגרונית)

מקור: http://www.thingiverse.com/thing:899126

 

פותח בקבוקים

פותח בקבוקים

מקור: https://www.thingiverse.com/thing:40131

 

  1. הנגשת משחקים ועזרי למידה

ניתן להשתמש בהדפסה תלת מימדית להרחבת אופנויות הלמידה, לאפשר למידה גם ע"י מישוש ונגיעה. ובכך לסייע בהנגשת משחקים ותכנים לילדים ולבוגרים עם לקות ראייה/לקות קוגניטיבית/מוטורית. כמו למשל בשימוש בדיאגרמה בולטת להסבר על מבנה הביצה שתוכנן בפרויקט הנגשה טקטילית לספרים באוניברסיטת קולורדו.

דיאגרמה בולטת להסבר על מבנה הביצה

דיאגרמה בולטת להסבר על מבנה הביצה

מקור: https://tactilepicturebooks.org

 
ולמשל בפרויקט הנגשת ספרי פעוטות עבור ילדי גן שאף הוא נערך באוניברסיטת קולרדו:

הנגשה טקטילית לספרים

הנגשה טקטילית לספרים

מקור: http://tpbp.wpengine.com/

 
וכן משחקים ללקויי ראייה כדוגמת לגעת בטאקי שתוכנן ע"י תלמידים בקורס מצטיינים בעירוני ט' בתל אביב:

 הנגשה טקטילית למשחק קלפים-TAKI

הנגשה טקטילית למשחק קלפים-TAKI

מקור: http://www.thingiverse.com/thing:1336230

 

        3. פרוטזות וסדים
להדפסה תלת מימדית השפעה ניכרת בעולם הפרוטזות, כיום ניתן לתכנן פרוטזה צבעונית בתאמה אישית ולהדפיס במדפסת ביתית ובכך להוזיל באופן משמעותי את עלויות ייצור הפרוטזה. קיימות מספר חברות שמפתחות פרוטזות כאלה וכן ארגונים הפועלים באופן וולנטרי להנגשה והספקה של ידיים בהדפסה תלת מימדית כדוגמת ENABLING THE FUTURE . ארגון זה מחבר בין ילדים הזקוקים לפרוטזות, לבין קלינאים, מהנדסים, מעצבים ומומחים להדפסה תלת מימדית מכל רחבי העולם לצורך תכנון, ייצור, הדפסה, והספקה לילדים ברחבי העולם (כולל באזורי מלחמה ועולם שלישי).

פרוטזת יד מודפסת

פרוטזת יד מודפסת

מקור: http://enablingthefuture.org/

 

בריפוי בעיסוק, נעשה שימוש בהדפסה תלת מימדית גם להכנת סדים סטאטיים או דינאמיים, קיבועים ועוד. הנה שתי דוגמאות:

סד ליישור DIP סד לשורש כף היד

סד ליישור DIP                                                                                           סד לשורש כף היד

מקור: https://www.pinterest.com

 
לסיכום ממבט אישי…
כמרפאה בעיסוק עסקתי רבות בהתאמת טכנולוגיה מסייעת ובמציאת פתרונות יצירתיים לשימוש במחשב לאנשים עם מוגבלות. לא פעם התאמתי שימוש בסדי הקלדה, טבעת עם בליטה להקלדה, בה השתמשה בחורה עם פגיעה בעו"ש צווארי ועוד. לעיתים, השתמשנו בחומרים פשוטים  – חלקם אסתטיים וחלקם פחות, ולפעמים היה קשה להתאימם לאופן השימוש המדויק של האדם.

מנסיוני נראה שלהדפסה תלת מימדית יש פוטנציאל רב לקידום איכות חייהם של אנשים עם מוגבלות, ע"י הדפסת אביזרי עזר ליום-יום, ע"י הנגשת משחקים ותכני למידה, וע"י הדפסת סדים ופרוטזות. אני סבורה כי היקף השימוש במדפסות תלת מימד בשיקום ובמסגרות לחינוך מיוחד יגדל, ולא רחוק היום בו ימצאו מדפסות בכל מכון / מרפאה / בית ספר לחינוך מיוחד, או בית חולים שיקומי. השימוש במדפסות יאפשר לקלינאים לעשות התאמות מגוונות לצרכי הלקוחות – אישית, אסתטית, יפה, מכובדת, יצירתית, נקיה ואם אפשר, אז גם מהירה.
 
תודות

למעיין כהנא, מעצבת מוצר, בעלת תואר שני בעיצוב מוצרים רפואיים מהטכניון, אחראית תחום ההדפסה בעמותת מילבת, שותפה מקימה של חברת using3d, חלוצה בתחום ההדפסה התלת מימדית ואנשים עם מוגבלות בארץ, רכזת הקורס "להדפיס את החלום" במכון טראמפ בבית איזי שפירא, שמאירה בפני את האפשרויות הגלומות בעולם התלת מימד ומעבר לכך

ללאורה לוין, שתרמה את המדפסת תלת מימד לבית איזי שפירא ובכך אפשרה לי, לקלינאים נוספים, ולילדי בית איזי שפירא להתחיל וליהנות מהדפסה תלת מימדית

לד"ר יפי לבנון ולד"ר סיגל פורטנוי על הרצאתן המרתקת בקורס בנושא: "היבטים קליניים ויישומים בהתאמת סדים שהודפסו במדפסת תלת מימד"

למשתתפי המחזור הראשון בקורס "להדפיס את החלום" שנערך בבית איזי שפירא, שחלמו, העזו ופרוייקטי הגמר שלהם היו מקור להשראה לכתיבת פוסט זה.

 

 

Facebook Comments
4 תגובות ↓
נשלח ב בית איזי שפירא, טכנולוגיה מסייעת, ללא קטגוריה עם התגית:
4 comments on “הדפסה תלת מימדית לקידום איכות חיים בשלושה תחומים וככלי לצוותי חינוך ושיקום
  1. איריס היקרה,
    כתבה מעולה שמציגה באופן ברור ותמציתי מה זה הדפסת תלת מימד ומה הן האפשרויות המשמעותיות שהטכנולוגיה מספקת לטובת הטיפול.
    מחכה כבר לראות מה יפתחו בקורס הבא!

    ולמי שמעוניין, ניתן להוריד בחינם מדריך בעברית לתוכנת Tinkercad בבלוג 3dprint-ed.com, הבלוג להדפסת תלת מימד למתחילים עם דגש על השימוש בחינוך

  2. לאורה לוין הגיב:

    איריס היקרה,
    כתבה מעולה שמציגה באופן ברור ותמציתי מה זה הדפסת תלת מימד ומה הן האפשרויות המשמעותיות שהטכנולוגיה מספקת לטובת הטיפול.
    מחכה כבר לראות מה יפתחו בקורס הבא!

    ולמי שמעוניין, ניתן להוריד בחינם מדריך בעברית לתוכנת Tinkercad בבלוג 3dprint-ed.com, הבלוג להדפסת תלת מימד למתחילים עם דגש על השימוש בחינוך

  3. איריס אדטו בירן הגיב:

    לאורה,
    תודה רבה על הפרגון והחשיפה לתחום המדהים של הדפסה תלת מימדית. גם אני סקרנית לראות איך ולאן יקחו אותו הקלינאים בארץ. לעונג לי להכיר אותך וללמוד ממך.
    תודה,
    איריס

  4. איריס אדטו בירן הגיב:

    לאורה,
    תודה רבה על הפרגון והחשיפה לתחום המדהים של הדפסה תלת מימדית. גם אני סקרנית לראות איך ולאן יקחו אותו הקלינאים בארץ. לעונג לי להכיר אותך וללמוד ממך.
    תודה,
    איריס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.