לא רק מילקי – מהפכת הנגישות בברלין – מדווחים מהשטח…

מאת: נעה ניצן ודיינה קאפל 19 נובמבר 2014

25 שנה לנפילת החומה, ועוד חומה נופלת – מהפכת הנגישות בכנס אפל
בברלין (6-7 נובמבר)



לפני כשבועיים זכינו לחוות את חגיגות ה- 25 שנים לנפילת החומה, וליהנות מסוף שבוע שעסק בנפילת חומה נוספת – החומה המפרידה בין חיי עצמאות והשתתפות, לחיים עם מוגבלות.

הוזמנו להשתתף בכנס של חברת "אפל" (Apple) בנושא נגישות, בו השתתפו למעלה ממאה משתתפים ממדינות שונות. מדריכים מטעם "אפל" הציגו פונקציות שונות של נגישות, ודוברים ממדינות שונות נתנו הרצאות מרתקות בנושא נגישות ושימושים שונים של האייפד בקרב ילדים ובוגרים עם מוגבלויות. הכנס היה מאוד מכובד ומרגש, ושמחנו לראות את המקום החשוב ש"אפל" נותנת לנושא הנגישות באג'נדה ובתכניות הפיתוח שלה.

הערב הראשון נערך במלון עם קבלת פנים מושקעת, והיום השני היה כולו באולם מעל חנות גדולה של "אפל" ברחוב Kurfürstendamm בברלין. בשבועות הקרובים נרחיב על מערכת ההפעלה החדשה והחידושים הכלולים בה. הפעם ניתן סקירה קצרה על הכנס.
שרה הרלינגר, מנהלת תחום הנגישות ב״אפל״ העולמית, הציגה סקירה מעניינת על הנעשה היום בתחום הנגישות ואפשרויות השימוש עם האייפד. הראתה סרטון בו בחורה עם CP, שאינה יכולה להשתמש בידיים, משחקת "Angry Birds" בצורה מושלמת, עם שני מתגי ראש. זאת בזכות האפשרות לשימוש במתגים שקיימת היום באייפד ושימוש ב "Assistive Touch" המאפשר לנו הגדרה של מחוות (למשל שנגיעה מסוימת במסך היא תנועת הגרירה הנחוצה במשחק).

היה מרגש לראות את האפשרויות שמכשירי ה- iDevices מאפשרות לאנשים עם עיוורון. כל כך מעניין שדווקא מכשיר עם מסך חלק, ללא כל פידבק טקטילי, שינה את חייהם של אנשים עם עיוורון. בזכות ה-Voice Over, פונקציית הקראת טקסט עם מנוע דיבור המובנית במכשיר (במערכת ההפעלה ios8  יש סוף סוף מענה לדוברי עברית), ואפליקציות המיועדות לאנשים עם לקות ראיה, האייפד או האייפון הפך לכלי עזר של ממש. אחד המציגים, עם עיוורון כמעט מלא, הראה כיצד בזכות האייפון הוא יכול להסתדר בעיר זרה, כולל תשלום לרכבת (ניתן להשתמש באפליקציה שמצלמת את השטר ואפשר לשמוע מה הסכום). 

הנה דוגמא לילדה עם לקות ראיה קשה שלומדת בפעם הראשונה בעזרת דגם מוחשי (בו היא יכולה להרגיש את האייקונים) להתמצא באייפד.

 

Daniela Rubio, בחורה עם עיוורון מלא, הראתה כיצד תלמיד יכול להכין שיעורי בית מלאים הכוללים חיפוש חומרים באינטרנט, שימוש בטקסטים, צילום ועריכת וידאו. היה פשוט עוצר נשימה…
שמחנו מאד להכיר את שמואל נאמן ויצחק גרבר מחברת philosoftmobile שגם הגיעו לכנס (שמואל עובד גם במרכז לעיוור). למדנו מהם הרבה משיחות החולין, ושמענו מהם כמה הם נהנו ולמדו מההרצאות. 

הרצאה מעניינת נוספת עסקה בתלמידים חרשים: המציגות מדרום אפריקה (Amanda Fourie & Karen Hart) הציגו שימוש בספרים דיגיטליים באייפד, הכוללים סרטונים של שפת סימנים כשהמטרה היא לימוד אוצר מילים ואוריינות. היו גם הרצאות בנושא של לקויי למידה, שימושים בכתה, ועוד ועוד…

Srini Swaminathan in action

ההרצאה שסגרה את האירוע, היתה הרצאה חזקה ומרגשת של Srini Swaminathan, איש חינוך מבומביי. סריני שיתף בסיפורו האישי וכיצד בחר להשקיע את זמנו בחינוך וקידום ילדים בסביבה קשה ביותר בבומביי. כשהתחיל ללמד שם ב-2010, אפילו לא היו כסאות בכיתה שלו.

סריני מאמין כי הדרך הנכונה לעורר השראה בקרב הילדים בתנאים אלו היא באמצעות שמחה וחוויה של קסם. הוא משתמש בחפצים כמו פאות ותלבושות בכדי להצחיק את התלמידים, ואילו מכשירי הטכנולוגיה משמשים עבורו אביזר קסם אמיתי, במיוחד לאוכלוסייה שאינה מכירה או מורגלת בהם. לדוגמא, באחת הפעמים הראשונות בהן הביא אייפד לכיתה, הוא חיבר אותו למקרן והחביא את האייפד מתחת לשולחן. בכל פעם ביקש מאחד הילדים לגשת ולגעת במסך הגדול, ואז נגע באייפד החבוי וכך גרם למשהו לקרות על המסך. כמובן שזה עורר התלהבות רבה וצחוק בכתה.


שמחנו על ההזדמנות לקחת חלק בכנס חשוב זה, להתעדכן במאפייני הנגישות החדשים של האייפד ולשמוע כיצד אחרים משתמשים במאפיינים אלו לטובת אנשים ותלמידים עם מוגבלות.

מקווים שעוד הרבה חברות תוכנה ומפתחי אפליקציות יפרצו את החומה וינגישו את מוצריהם לכ-ו-ל-ם.

Facebook Comments
אין תגובות ↓
נשלח ב כנסים, ללא קטגוריה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.