ה- Grid כפלטפורמה ליצירת חומרים ותכנים עם תמיכה ויזואלית

מאת: ונסה יצהרי, מורה לחינוך מיוחד ורחלי בלום, קלינאית תקשורת || 22 אוגוסט 2021

לקראת שנת הלימודים החדשה, רצינו לשתף אתכם בדרכי העבודה שלנו ובשימוש החדשני בתוכנת ה- Grid כפלטפורמה ליצירת חומרים ותכנים מותאמים בגנים ובבית הספר. שנים רבות שאנו משתמשות בתוכנות ובאפליקציות לתת"ח כאמצעי לתקשורת תומכת וחליפית בסביבה החינוכית ובשנתיים האחרונות, התחלנו ליצור באמצעותן גם תכנים וחומרים לימודיים מותאמים ומונגשים, זאת בנוסף לשימוש העיקרי בהן כאמצעי תת"ח.

במסגרות החינוכיות שלנו, אנו עובדים בעיקר עם תוכנת/אפליקציית ה- Grid, משום שמצאנו שהאפשרויות שהיא מציעה מתאימות לצוות ולילדים אצלנו, אך חשוב לציין, שאת רוב הדוגמאות והשימושים שכתובים כאן בפוסט אפשר ליצור, בעזרת קצת יצירתיות, גם באמצעות תוכנות ואפליקציות אחרות.  

יש יתרונות רבים לשימוש בתוכנת תת"ח ככלי תומך למידה. למשל, התמיכה החזותית שהתוכנה מספקת בהצגת התוכן באמצעות סמלים והמילה הכתובה והתמיכה השמיעתית שהיא מספקת באמצעות ההקראה (מנוע דיבור). יתרון נוסף הוא הדינמיות של הלוחות והפעולות המיוחדות (אינטראקציות) שהתוכנה מאפשרת, היוצרות חווית למידה אינטראקטיבית יותר.  כל אלו יחד, מאפשרים לתלמידים לחקור את התכנים והפעילויות בעצמם, להיות קשובים יותר לנלמד ולהיות שותפים פעילים בזמן הפעילות. ברמה הטכנית, אחד מיתרונות השימוש ב-Grid דווקא, הוא היותו גם תוכנה וגם אפליקציה, וכך מתאפשר לנו להכין תכנים המתאימים לשני אמצעי התת"ח בהם הילדים משתמשים- מחשבים ואייפדים. כך הילדים שלנו יכולים לעבוד יחד אחד עם השני ולראות את אותה התמיכה על המסכים וכך גם מתאפשר לאנשי הצוות שלנו לחסוך זמן על הכנה כפולה של החומרים. win win.               

ילדה וסייעת עובדות עם תוכנת הגריד על משימה כיתתית                                                                  

כמובן, שהשימוש בגריד כפלטפורמה ליצירת תכנים ופעילויות, היא לא נפרדת אלא משתלבת עם הייעוד המקורי של התוכנה- תת"ח. הבניית התכנים הלימודים באמצעות הגריד, גם מאפשרת מודלינג לשימוש בסמלים לצורך אינטראקציה ולצורך הבעת מגוון כוונות תקשורתיות שהמטרה הגדולה היא- יצירת עוד הזדמנויות להשתתפות פעילה.

הנה כמה דוגמאות לשימוש ב- Grid כאמצעי ללמידה:

  • הגריד מאפשר ארגון של התכנים בתיקיות וכך נוצר מעין "קלסר דיגיטלי", בו מופיע מאגר חומרים עם כל מערכי השיעור והתכנים הנלמדים מסודרים בתיקיות לפי נושאים. הקלסר הדיגיטלי נוח גם לנשות הצוות וגם לילדים ומאפשר גישה נוחה לתכנים. כך למשל, הילדים יכולים לגשת לתוכן הרצוי מתי שהם צריכים והם יכולים לשתף בנלמד גם מחוץ לשיעור, כשהם מגיעים הביתה ורוצים לשתף את משפחתם בנעשה בכיתה. 
ארגון התכנים בתיקיות

"קלסר דיגיטאלי"- ארגון התכנים בתיקיות

  • רבים ממערכי השיעור שיצרנו בנויים בתבניות קבועות בהן רק התוכן משתנה לפי הנושא הנלמד. התלמידים מכירים את המבנה ומצפים לו וכך למרות שהחומר הוא חדש, לילדים יש היכרות מוקדמת עם המצופה מהם והתבנית משמשת כעוגן לנלמד ומאפשרת חווית למידה בטוחה ונעימה יותר.
  • יצירת תכנים ופעילויות בגריד מאפשרת עבודה על מגוון מטרות טיפוליות ולימודיות, עם משתמשי תת"ח אבל לא רק. גם תלמידים וורבלים יכולים ליהנות מהאפשרויות שהגריד מציע מבחינת התמיכות שהוא מספק בזמן שיעור, קבוצה או טיפול. הגריד מנגיש את הלמידה ומנכיח את התכנים והטקסטים. השימוש בסמלים למשל, מספק תמיכה ויזואלית לשפה הדבורה, להבנת התכנים ועיבודם, והמילה הכתובה יחד עם הפידבק השמיעתי תומכים ברכישת קריאה בשיטה הגלובלית. 
פעילות של תיאור תמונה ותת גטגוריות

פעילות מבוססת סיפור לתיאור תמונה ולחלוקה לקטגוריות ותת קטגוריות

אז לרגל השנה החדשה שממש עומדת בפתח, רצינו לשתף אתכם בשתי יחידות תוכן שבנינו בשנה האחרונה ואולי יכולות לשמש גם אתכם:

  1. לוח שנבנה בהתאמה לסיפור "אנחנו מטיילים" של אמי רובינגר ומיועד לילדי הגנים. הלוח נועד לאפשר חקירה של הסיפור תוך התמקדות במטרות של תיאור תמונה, בניית משפט, מורפולוגיה וידע העולם. משמש בזמן טיפול פרטני וקבוצות טיפוליות. לחצו כאן להורדת הלוח.
  2. ערכת חגי תשרי – בערכה זו נלמד על החגים : ראש השנה, כיפור וסוכות. על כל חג יופיע מידע ומושגים חשובים בפישוט לשוני, טקסט קצר ומענה על שאלות. בנוסף, עבור כל חג יצרנו פעילויות חוויתיות שניתן לבצע עם התלמידים. לחצו כאן להורדת הלוח.

מתוך פעילות לחגי תשרי

 

אז תהנו ונשמח לשמוע גם מכם על איך אתם משתמשים בתוכנות התת"ח במסגרות שלכם….

 

Facebook Comments
אין תגובות ↓
נשלח ב רעיונות לפעילויות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.