מיקוד מבט ותנועות ראש במכשירי iOS ׁׁ(אייפד, אייפון)

דיינה קאפל, מרפאה בעיסוק || 2 אפריל 2019

כאנשי מקצוע העובדים עם ילדים עם מוגבלויות מורכבות, אנו עדים יום יום לפלא הזה שנקרא מיקוד מבט וכיצד אמצעי טכנולוגיה זה משנה חיים עבור אנשים עם מוגבלויות. כאשר מגבלה מוטורית מקשה על שימוש יעיל במסכי מגע או מתגים, מערכות מיקוד מבט הן בדרך כלל הפתרון ובאמצעותן אנו נחשפים אל עולמם הפנימי העשיר של מטופלים רבים. מערכת מיקוד המבט מאפשרת הבעה של רצונות, רעיונות ומחשבות, השתתפות ומשחק. עבור ילדים כמו גם עבור מבוגרים, טכנולוגיית מיקוד מבט מאפשרת השתתפות פעילה יותר בחיי היומיום.

מכשירי iOS השפיעו גם הם על חייהם של אנשים עם מוגבלויות. הניידות שלהם, הממשק האינטואטיבי ומאפייני הנגישות שבהם, הופך אותם לאמצעי עזר פופלארי ביותר. יחד עם זאת, טכנולוגיית מיקוד המבט, הקיימת במכשירים מבוססי Windows יחד עם תוכנות מותאמות, לא הייתה קיימת במכשירי iOS עד לאחרונה ולשמחתנו זה משתנה!! בזכות מספר מאפיינים שנוספו בשנה האחרונה למכשירי הiOS, ניתן כיום לאפשר שימוש בטכנולוגיית מיקוד מבט וטכנולוגיית עכבראש (תנועות ראש-צוואר כמחליפות שימוש בעכבר או מגע) גם במכשירי האייפד והאייפון.

בהשראת פוסט שפורסם לאחרונה ב- Tech Owl AAC Community ונתן מספר דוגמאות לאפליקציות שכבר עובדות עם טכנולוגיות מיקוד מבט ותנועות ראש, הורדנו את האפליקציות והתנסנו בהן בעצמנו על מנת להבין כיצד טכנולוגיה זו עובדת וכמה היא יעילה. שתי האפליקציות הראשונות, רלוונטיות רק לדוברי אנגלית (אך מעניין להתנסות איתן ולהבין את האפשרויות הגלומות בטכנולוגיה) והאפליקציה השלישית שנראה, היא אפליקציית TouchChat שבגירסתה החדשה, מאפשרת שימוש בטכנולוגיה החדשה באייפד!!!

 

Hawkeye Access

Hawkeye Access (מותאם לאנגלית בלבד כרגע. מאפשר חיפוש באינטרנט באנגלית. אפליקציה חינמית). מאפשר לשוטט ברשת ולנווט בין אתרים באמצעות טכנולוגיית מיקוד מבט. כיול נעשה בתחילת השימוש וקיימות הגדרות שמאפשרת התאמות שונות. ניתן לבחור למשל, שבחירה (קליק על מקש/לחיצה) יהיה באמצעות מצמוץ, מבט ממושך או חיוך וניתן לבחור אפליקציות מועדפות לכניסה מהירה בדף הבית של האפליקציה. האפליקציה עושה שימוש בהמרת קול לטקסט כאשר יש צורך לכתוב, כך שהאפליקציה מיועדת בעצם לאנשים המדברים בקולם (ובאנגלית!) מציעות לכם להתנסות באפליקציה רק כדי להרגיש איך זה עובד… אנחנו הרגשנו שלמרות שזה עולם חדש ויש להתרגל לכל הממשק החדש, השימוש בפונקציות רבות יחסית אינטואיטיבי ולכן התרגלנו לכך די מהר כמובן, יש עוד מקום רב לשיפור ובוודאי הטכנולוגיה והאפליקציות הקיימות ישתפרו עם הזמן.. נקווה שבקרוב אפליקציות מסוג זה יעבדו גם בעברית!

 

How to use?

 

Jabberwocky Hands-Free AAC

Jabberwocky Hands-Free AAC  (מותאם לאנגלית בלבד כרגע. הורדת חינמית לתקופה של 30 יום ולאחר מכן התשלום יתחיל אוטומטית. יש לבטל את המנוי בטרם תום תקופת ההתנסות בהגדרות המנוי בחנות האפליקציות. שימו לב, שמחיקת האפליקציה, לא מבטלת לבדה את המנוי). זוהי אפליקציית תת"ח בה הניווט נעשה תנועות ראש (בדומה לעכבראש ולטכנולוגיית 'הקול בראש') ובאמצעותה ניתן להקליד מסרים שלאחר מכן מוקראים בקול. עיצוב האפליקציה פשוט ואסתטי והיא קלה יחסית לשימוש. לקח לנו מספר דקות להתרגל למהירות ורגישות התנועות הנדרשות, אולם גם אלו, ניתנים להגדרה ולהתאמה אישית במסך ההגדרות שבאפליקציה. כמו כן, הכיול מהיר ונוח, המקלדת מציעה ניבוי מילים וניתן לגשת במהירות למסרים שכיחים, מסרים שהיו בשימוש לאחרונה ומסרים מועדפים.

 

How it works

Sesame Talking Keyboard logoמקלדת של Sesame– חברת Sesame Enable היא חברת סטארט-אפ המוכרת בעולם הנגישות בזכות האפליקציה Open Sesame! המאפשרת למשתמשים לשלוט במכשירי האנדרואיד שלהם באמצעות תנועות צוואר וראש (אין צורך במגע).  בספטמבר 2019, החברה שיחררה אפליקציה חדשה, Sesame Talking Keyboard שנועדה למכשירי iOS. האפליקציה מאפשרת להשתמש בתנועות צוואר וראש לכתיבת מסרים המושמעים בקול. ממשק האפליקציה נקי ונעים, המקשים גדולים ותהליך הכיול נוח ופשוט. המקלדת חינמית ונתמכת במכשירים עם מערכת הפעלה של iOS 9 ומעלה.

Sesame Talking Keyboard

ולאפליקציה הרלוונטית למשתמשי תת"ח דוברי עברית וערבית:

TouchChat

TouchChat  אפליקציית תת"ח בתשלום המותאמת ומתורגמת לעברית. בימים האחרונים יצאה הגירסא החדשה המאפשרת לנווט ולבחור באמצעות תנועות ראש והבעות פנים. באפליקציה זו אין צורך בכיול. מוזמנים לצפות בוידאו המצורף ואנו בטוחות שבימים הקרובים נשמע על כך פרטים נוספים…

 

 

 

 

 

 

Facebook Comments
אין תגובות ↓
נשלח ב הנגשה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.