על קו הזינוק: STEP BY STEP – אפליקציות חינוכיות

מאת: יעל אלשטיין

בחרנו לראיין הפעם למדור את רונן מושל, יזם ומייסד של "STEP BY STEP", סדרת אפליקציות חינוכיות ומהנות עם מגוון רחב של פעילויות בנושאים שונים- צבעים, צורות, חיות, מספרים, שפה ומיומנויות קוגניטיביות כגון התאמה, מיון, קטגוריזציה, ועוד.

רונן מושל

היזם – רונן מושל

האפליקציות מיועדות לילדים בני 1-5 והסיבה שבחרנו לספר לכם עליהן היא שמעבר להיותן עשויות בסטנדרט גבוה ביותר, עם גרפיקה מקסימה ואטרקטיבית ותוכן עשיר – זה שהן מתאימות לכולללללם! כלומר, בפעם הראשונה, אפליקציות המיועדות לקהל הרחב, כוללות בתוכן את כל מאפייני הנגישות כחלק טבעי ואינטגרלי מהמוצר, ומאפשרות שליטה על רמת הקושי, התאמה למתגים, VoiceOver, ועוד ועוד.

גישה זו תואמת מאוד את מה שנקרא עיצוב אוניברסלי או עיצוב מכליל (Universal/Inclusive Design), המאפשר למקסימום אנשים לעשות בו שימוש, כולל אנשים עם מוגבלות, קשישים ועוד.

היתה לנו הזכות והעונג ללוות את רונן בתהליך הפיתוח, ועכשיו, לקראת השקת האפליקציות באפסטור, אנו שמחים להביא לכם את סיפורו.

רונן, ספר לנו קצת על עצמך…
אני בן 41, נשוי לאתי, ואבא לנגה (12), טל (10.5) ורותם (6.5). אני גר בחולון, עוסק 22 שנים בפיתוח תכנה, מתוכם 8 שנים בפיתוח אפליקציות למובייל. בשנה האחרונה אני עובד על פיתוח מיזם חדש בשם STEP BY STEP, שמציע אפליקציות חינוכיות לילדים בני שנה עד חמש.

איך הגעת לרעיון לפתח אפליקציות מונגשות/ לפתוח את האפליקציות שלך לילדים עם מוגבלות?
הגעתי לרעיון להנגיש את האפליקציות עבור ילדים עם מוגבלויות בזכות המרכז הטכנולוגי ב״בית איזי שפירא״. בעבר הייתי מעורב במיזם אחר, וגיליתי במקרה שבבית איזי שפירא עושים בו שימוש, על אף שהוא לא נועד במקור לילדים עם מוגבלויות. למרות שלא הכרתי את בית איזי שפירא, יצרתי קשר והצעתי לתרום לארגון. בהמשך, זומנתי לפגישה במהלכה למדתי רבות על הצרכים המיוחדים של ילדים עם מוגבלויות והתוודעתי לראשונה לכל נושא ההנגשה. לצערי, לא יכולתי בשעתו ליישם את אשר למדתי מהם, אבל לא שכחתי, ובהזדמנות הבאה שהייתה לי להקים מיזם חדש בחרתי לממש את העקרונות שלמדתי. על אף שהנגשת האפליקציות דורשת מאמץ והשקעה, אני בהחלט מאמין שזאת החובה המוסרית שלנו, ושעל כל אחד מאיתנו מוטלת החובה לעזור לאחר. אני שמח מאוד שהזדמן לי לעשות כך בתחום בו אני עוסק.

אילו מאפייני נגישות כוללות האפליקציות של STEP BY STEP?

ישנם ארבעה תחומים בהם האפליקציות שלנו מונגשות לילדים עם מוגבלות:

מסך הגדרות ומאפייני נגישות

מסך הגדרות ומאפייני נגישות

1. בתחום הפונקציונלי – בכל מקום בו נדרשת פעולת גרירה (משיכת האצבע), הוספנו אפשרות לתפעול גם באמצעות נגיעה (לחיצה). כך למשל, אם צריך לבצע התאמה בין שני עצמים על ידי גרירת האחד אל השני, אז אנחנו אפשרנו גם ביצוע התאמה על ידי נגיעה בלבד. באופן דומה, בדפי צביעה, אם נהוג לצבוע אזור על ידי משיכת האצבע עד לכיסוי כל השטח בצבע, אז אנחנו אפשרנו גם צביעת מלוא השטח באמצעות נגיעה בודדת. המאפיינים הללו נועדו לסייע למשתמשים עם לקויות מוטוריות.

2. בתחום הגרפי – בחרנו לעשות שימוש באיורים גדולים וברורים, ודאגנו לניגודיות גבוהה בין האיורים לבין הרקע של המסך. בחרנו להשתמש באנימציות ״רכות״ ולא מהירות מידי, והמעטנו באלמנטים גרפיים עם שקיפות חלקית. המאפיינים הללו נועדו לסייע למשתמשים עם לקויות ראייה.

3. בתחום התוכן – למרות שהשוק העיקרי שלנו הנו ילדים ״רגילים״ – ללא צרכים מיוחדים, בחרנו לעשות שימוש בתכנים שאינם ילדותיים. זאת מאחר שלמדנו, שישנם לא מעט ילדים גדולים יותר, או אפילו אנשים מבוגרים שיש להם מוגבלויות, אשר יכולים לעשות שימוש ולהפיק תועלת רבה מהאפליקציות שלנו. בכדי לא לפגוע ברגשותיהם, בחרנו למשל להשתמש באיורים ראליסטיים, בניגוד לז׳אנר הרווח כיום של חיות מחייכות עם עיניים וראש גדולים במיוחד. לשיטתנו, פעוטות יכולים להנות במידה רבה מאיורים ברמה גבוהה הנראים כתמונה שצולמה במצלמה, ובו בזמן אוכלוסייה מבוגרת יותר, עם צרכים מיוחדים, תוכל גם היא להנות מאותם האיורים. באופן דומה, נמנענו מלעשות שימוש בטקסטים ילדותיים ובחפצים ילדותיים.

4. בתחום הטכנולוגי – עשינו שימוש בשתי טכנולוגיות מדהימות שפיתחה אפל: הראשונה – VoiceOver, אשר מאפשרת לעיוורים לעשות שימוש במכשירים מתוצרתה, והשנייה – Switch Control, אשר מאפשרת לאנשים עם מוגבלות מוטורית לתפעל את מכשיריהם באמצעות מתגים. תוך כדי ביצוע ההתאמות עבור הטכנולוגיות האלו, התעצמה אצלי התובנה עד כמה חשובה ההנגשה, נדהמתי לגלות שכל המערכת של אפל מונגשת בשיטות הללו, ולפיכך כל משימות ההנגשה עברו עליי בהתרגשות רבה. הבטחתי לעצמי, שאיישם זאת בכל הפרויקטים בהם אעסוק מעתה ואילך.

משחק התאמה

התאמת זוגות – Pair by Kind


מה יתרונות המוצר שלך ביחס למתחרים?

בחנות האפליקציות ישנן אפליקציות נישתיות לילדים עם מוגבלות, אך הן יחסית מעטות ויקרות. לעומתן אנחנו בחרנו לממש מודל אחר הנקרא ״עיצוב אוניברסלי״, שמשמעותו שכולם יכולים להשתמש באותן אפליקציות – בין אם מדובר בילדים "רגילים", ובין אם מדובר בילדים עם מוגבלויות. כלומר, המשתמש ״הרגיל״ כלל לא ישים לב שהאפליקציות מונגשות, בו בזמן שהמשתמש בעל המוגבלות ירגיש כאילו הן נתפרו למידותיו. יתרה מכך, תכנון האפליקציות לוקח בחשבון מצב שגם ההורים של הילדים הנם בעצמם עם מוגבלות, וגם כאן אוכלוסיית ההורים הרגילה, לא תוכל לזהות את ההנגשות שנועדו עבור ההורים עם מוגבלות.
מעבר לחובה המוסרית, אנחנו רואים כאן התאמה לרף האיכות שהצבנו לעצמנו – אנחנו שואפים להיות הטובים ביותר בתחום האפליקציות החינוכיות לפעוטות: יש לנו תכנים ייחודים ומגוון רחב של פיצ׳רים שלא קיימים אצל המתחרים, הנדסת אנוש ברמה גבוהה וממשק למשתמש ללא פשרות. לכן כל נושא ההנגשה הוא עוד שלב בדרך להיות הטובים ביותר.

ספר לי קצת על תהליך הפיתוח…

כאמור, תהליך הפיתוח ארך כשנה, אבל אוסף המחשבות והרעיונות צצו כבר לפני כארבע שנים. בכל פעם רשמתי לעצמי בטבלה עוד ועוד רעיונות, ורק לאחר שידעתי שיש בידי לפחות 10 יתרונות משמעותיים יחסית למתחרים, אזרתי אומץ ופניתי להקמת המיזם. מהרגע הראשון לפיתוח המיזם, עמדו לנגד עיניי כל אותם העקרונות שלמדתי מהמרכז הטכנולוגי בבית איזי שפירא. במהלך הפיתוח נפגשתי עם נציגי בית איזי שפירא בכנס שהם ערכו יחד עם גוגל בנושא נגישות. לכנס הוזמנו אנשי פיתוח וכן אנשים עם מוגבלויות שונות אשר סייעו למפתחים לבדוק את מידת ההתאמה של האפליקציות עבור האוכלוסייה הזאת. לקראת סיום הפיתוח, העברתי כמובן את האפליקציות לבית איזי שפירא בכדי לשמוע את חוות דעתם המקצועית.

ומה התכניות לעתיד? להמשך הפיתוח?

בימים אלו אנחנו משיקים את עשרת האפליקציות הראשונות. שתי אפליקציות נוספות נמצאות כבר בתהליך פיתוח, ואנחנו שואפים להשיק אפליקציה חדשה בכל חודש. בנוסף, בכוונתנו בעתיד לבצע התאמה של האפליקציות שלנו לשפות שונות ולהוסיף לכל אחת מהן פיצ׳רים נוספים שלא נכנסו לגרסה הראשונה.

לינק להורדת 5 האפליקציות הראשונות שעלו לאפסטור – כעת בחינם לזמן מוגבל (גרסאות מלאות ללא פרסומות):
 Same Same
Same Same


Place in Groups
Place in Groups


Sort by Kind
Sort by Kind


Stack Up

Stack Up

Create a Series
Create a Series

תיהנו!

Facebook Comments
9 תגובות ↓
נשלח ב אפליקציות, הנגשה, ללא קטגוריה
9 comments on “על קו הזינוק: STEP BY STEP – אפליקציות חינוכיות
  1. אורי הגיב:

    כל הכבוד אבל…
    יזם ישראלי, האפליקציות תומכות בלא מעט שפות, אבל לא בעברית. למה??

    • Beit Issie Shapiro Beit Issie Shapiro הגיב:

      שלום אורי,

      תודה על ההערה החשובה. האפליקציות אינן תלויות שפה וניתן לשחק וליהנות מהן גם מבלי לדעת את השפה. בנוסף, יש אפשרות להקליט את כל המילים בקולך כך שניתן לעבוד על האפליקציות בכל השפות.

      מקווה שעוזר,
      יעל

  2. אורי הגיב:

    כל הכבוד אבל…
    יזם ישראלי, האפליקציות תומכות בלא מעט שפות, אבל לא בעברית. למה??

    • Beit Issie Shapiro הגיב:

      שלום אורי,

      תודה על ההערה החשובה. האפליקציות אינן תלויות שפה וניתן לשחק וליהנות מהן גם מבלי לדעת את השפה. בנוסף, יש אפשרות להקליט את כל המילים בקולך כך שניתן לעבוד על האפליקציות בכל השפות.

      מקווה שעוזר,
      יעל

  3. מטילדה אפסטיין פיזיו הגיב:

    מרגש מאוד
    אני גם היתי רוצה לדעת האם יש אפליקציות שגם מעודדות ילדים מעל גיל 6 לעבודה מוטורית שיווי משקל קאורדינציה עם קוגניציה יחסית טובה

    • נעה הגיב:

      אם הבנתי נכון למה את מתכוונת, אז לעבודה במרחב אפשר להשתמש בצילומיםבאמצעות המצלמה של האייפד (או כל טאבלט), בעיקר וידאו ולעשות video modeling, להכין אלבום יחד עם הילד ולמעשה לפרק את המטלה עליה עובדים תוך כדי צילום. הכנת האלבום עם הילדים מאפשרת עיבוד קוגניטיבי של כל פעילות שהוא עושה ("לעמוד מבלי לזוז ולהושיט יד"). וכמובן זה גם מעלה את המוטיבציה, אפשר לשלוח להורים וכו'.
      למוטוריקה עדינה יש אפליקציות ייעודיות, את יכולה למצוא ברשימת האפליקציות שלנו.
      בהצלחה!
      נעה

  4. מטילדה אפסטיין פיזיו הגיב:

    מרגש מאוד
    אני גם היתי רוצה לדעת האם יש אפליקציות שגם מעודדות ילדים מעל גיל 6 לעבודה מוטורית שיווי משקל קאורדינציה עם קוגניציה יחסית טובה

    • נעה הגיב:

      אם הבנתי נכון למה את מתכוונת, אז לעבודה במרחב אפשר להשתמש בצילומיםבאמצעות המצלמה של האייפד (או כל טאבלט), בעיקר וידאו ולעשות video modeling, להכין אלבום יחד עם הילד ולמעשה לפרק את המטלה עליה עובדים תוך כדי צילום. הכנת האלבום עם הילדים מאפשרת עיבוד קוגניטיבי של כל פעילות שהוא עושה ("לעמוד מבלי לזוז ולהושיט יד"). וכמובן זה גם מעלה את המוטיבציה, אפשר לשלוח להורים וכו'.
      למוטוריקה עדינה יש אפליקציות ייעודיות, את יכולה למצוא ברשימת האפליקציות שלנו.
      בהצלחה!
      נעה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*