הסנוזלן: סביבה רב חושית ככלי טיפולי

מאת: דיינה קאפל, מרפאה בעיסוק || 29 יולי 2022

הסנוזלן הוא סביבה רב חושית הכוללת גירויים חושיים מותאמים שמשפיעים באופן ישיר על תחושת הרווחה והמסוגלות של ילדים ומבוגרים עם מוגבלות ועל יכולתם להגיע לוויסות חושי.

בבית איזי שפירא אנו חוקרים לאורך שנים את הסביבה הייחודית הזו ובעקבות שנים של התנסות ומחקר בסנוזלן, פיתחנו גישה טיפולית חדשנית מבוססת ראיות (Issie Senses) שמסבה את הסביבה הרב חושית, הסנוזלן, לכלי טיפולי וחינוכי רב עוצמה.

תמונה של מטפלת ממקצועות הבריאות וילדה בחדר הסנוזלן אל מול עמוד בועות

עקרונות הגישה של בית איזי שפירא בעבודה בחדר הסנוזלן:

  • סביבה חושית משתנה בה המטופל ואיש הטיפול יכולים לשלוט על מנת ליצור את החוויה החושית האופטימלית ללמידה והשתתפות.
  • שילוב אלמנטים מגישת "המטפל המאפשר" יחד עם סביבה מרגיעה וציוד שתומך בויסות חושי.
  • בחדר הסנוזלן הטיפול ניתן תוך התייחסות רב תחומית לצרכי המטופל ע"פ עקרונות הגישה הטרנסדיספלינרית. צוותי הטיפול מגיעים מתחומי הריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, פיזיותרפיה, טיפול רגשי וכדו'.
  • טיפולים ומפגשים בחדר הסנוזלן תמיד יהיו מחוברים ומותאמים למטרות הטיפוליות של המטופל מתוך חשיבה על העברה אל מחוץ לחדר הטיפול. הצוות הרב מקצועי מדריך ומלווה את צוותי החינוך והסיוע שהוכשרו במיוחד לצורך המשך עבודה על המטרות הטיפוליות בסביבת הסנוזלן.
  • הגישה מתאימה לכל מטופל בכל גיל והתוכנית הטיפולית בנויה לפי יכולותיו וצרכיו.

בעבודה בחדר הסנוזלן לפי גישה זו, ראינו ילדים ומבוגרים מפתחים מיומנויות ומשתתפים בפעילויות בדרכים שלא ראינו לפני בסביבות אחרות. רצינו לשתף אתכם בשני מקרים מרגשים שממחישים את הנקודה הזו:

מקרה ראשון: ההבדל ש- 15 שניות יכולות לחולל

טיפלנו בחדר הסנוזלן ב- מ', ילדה מתוקה בת שנתיים עם עיכוב התפתחותי, ולמרות שהיא לא ענתה בצורה עקבית על שאלות היתה לנו, לאנשי הטיפול שפגשו אותה, תחושה שהיא מבינה יותר מכפי שניתן לראות. כשעבדנו איתה בחדר הסנוזלן לפי עקרונות הגישה הטיפולית שלנו והלכנו בעקבות היוזמות שלה הבחנו, שהיא הייתה זקוקה ל- 10-15 שניות על מנת לעבד את המידע ששמעה (הוראות, שאלות, הנחיות) ולהגיב. כשניתן לה זמן התגובה הזה, התחלנו לראות איך אט אט היא עונה על יותר שאלות, מתעניינת יותר בחפצים וגירויים ומשתתפת באופן פעיל במגוון פעילויות. את המידע הזה שיתפנו עם בני משפחתה של מ' וצוות הגן שלה והדבר הלכאורה קטן הזה, 15 השניות האלו, שינו עבורה את הכל! ולא רק עבורה, אלא עבור כל הסובבים אותה. כשהבנו כולנו את הצרכים שלה, ניפתח פתח עבורה לצמיחה והתפתחות. הקצב המרגיע והאיטי של העבודה בחדר הסנוזלן יחד עם הגישה הטיפולית בה נקטו אנשי המקצוע עזרו לגלות את צרכי העיבוד של מ' ואת היכולות שלה, וההבנה הזו חוללה שינוי גם מחוץ לחדר הסנוזלן.

מקרה שני: לראות את העולם מנקודת מבט חדשה

א', ילד חכם ומקסים עם שיתוק מוחין ספסטי קשה, מתקשה לתמוך בגופו ולהחזיק את ראשו לאורך היום. הסביבה המאפשרת והרגועה של הסנוזלן יחד עם מטפל המאפשר לו להתנסות ולחוות, נתנה לו ביטחון להתנסות וליזום תנועות חדשות. כך למשל א' גילה, תוך חקירה עצמית שלו ובתמיכת אשת הטיפול, שכאשר הוא מניח ראשו על עמוד הבועות בחדר הסנוזלן, הוא יכול להרים את ראשו בעצמו ולראות את העולם מנקודת מבט חדשה. פשוטו כמשמעו. הגירוי התחושתי של עמוד הבועות יחד עם תחושת המסוגלות והשליטה שא' מצליח להשיג בחדר הסנוזלן איפשרו לו לעשות משהו שהוא לא מצליח לעשות ביומיום. ולמרות שהוא לא מסוגל עדיין לבצע את התנועה הזו בסביבות אחרות, ההצלחה שלו בחדר הסנוזלן, מעניקה לו את הידיעה שהוא מסוגל להניע את גופו שלו בעצמו. חוויה זו חיונית עבור תחושת ערך העצמי ותחושת המסוגלות שלו והיא אבן בדרך לבניית האישיות הקורנת שלו.

 לקריאה נוספת, לחצו פה

Facebook Comments
אין תגובות ↓
נשלח ב ללא קטגוריה עם התגית: ,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.