הקלדה, לא רק להקלדה

מאת: נעה ניצן, מרפאה בעיסוק 8 נובמבר 2017

בשנים האחרונות אני עוסקת הרבה בהקלדה בקרב ילדים ובוגרים, בעיקר בקרב אלה המתקשים לכתוב ובעבורם ההקלדה משמשת כתחליף לכתיבה (ברמות שונות).
ישנם פתרונות שונים, ועלינו אנשי המקצוע להעריך ולהמליץ בהתאם על הציוד המתאים, התוכנות, ההתאמות הנדרשות וכו'.
אני מוצאת את "עולם ההקלדה" כעולם שלם שכולל בתוכו סוגיות מענייניות וחשובות.
הפעם אני רוצה לכתוב על היבט נוסף, שנחשפתי אליו תוך כדי עבודה: שימוש במקלדת ובהקלדה ככלי לחשיפה, לימוד ותרגול של אותיות.
בבית הספר בבית איזי שפירא, אנו נוהגים להשתמש באייפדים ומחשבים למטרות שונות וביניהן, הקלדה. בכל הכיתות יש שיעורי שפה במהלך השבוע, והמורות מתאימות את התכנים לרמות השונות של התלמידים (נושא רחב בפני עצמו  – התאמות התכנים הלימודיים בחינוך המיוחד…).

שימוש ייחודי במקלדת IssieBoard

אפליקציית IssieBoard מאפשרת ליצור מקלדת עם התאמות ויזואליות רבות. ניתן להחליט כיצד המקלדת תראה ובכך להתאימה לצרכים של המשתמש. ניתן לקרוא על כך בהרחבה בפוסט.

אחת מהאפשרויות הייחודיות הקיימות באפליקציה, היא האפשרות לבחור אלו אותיות יופיעו על המקלדת (הן ימוקמו באותו מקום כמו במקלדת הרגילה) ואלו לא. כך ניתן לבחור בכל רגע נתון אלו אותיות יופיעו במקלדת לפי הצרכים של המשתמש. ניתן לבחור כי יופיעו רק האותיות שנלמדו בכיתה, ולחילופין, רק האותיות המרכיבות את שמו של הילד או כל הרכב של אותיות המשמעותי כרגע עבור המשתמש.  מצאנו כי בזכות האפשרות הזאת תלמידים שעבורם המקלדת המלאה עמוסה מדי, מצליחים הלקליד מילים.

בנוסף, לעתים אנו משתמשים באפשרות הזאת רק כדי ללמד את האותיות, אפילו לפני בניית מילים. המטרה אינה בהכרח הקלדה לצורך העברת מסרים (כמו כתיבה) או כמטרה הראשית, אלא שימוש במקלדת ככלי ללימוד האותיות ולחיזוק הקשר בין הצליל לאות. בעזרת השילוב בין אפליקציית IssieBoard והפעלת "משוב בעת הקלדה" התלמידים מקבלים משוב שמיעתי על האותיות שהם מקלידים, תוך חלוקה של המילים לאותיות, וזו יכולה לסייע בחיזוק המודעות הפונולוגית.

בעת הקשה על האות א' נשמע משוב: "אלף"

תלמידים מתרגלים הקלדה עם מקלדת IssieBoard

משוב בעת הקלדה:

ניתן להגדיר שהמשוב יהיה על כל אות או על מילה שלמה או גם וגם. למי שעוד לא התנסה בפונקציה של "משוב בעת הקלדה" מומלץ מאד להכיר אותה. היא נמצאת ב: נגישות -> דיבור -> משוב בעת הקלדה

ניתן לבחור בין מגוון התאמות של משובים שמיעתיים שיופיעו בזמן ההקלדה כולל משוב לכל תו או לכל המילה (כאשר מקישים רווח בסיומה). ניתן גם להתאים את זמן ההשהיה של המשוב בהתאם למהירות ההקלדה של המשתמש ובהתאם ליכולת עיבוד המידע שלו.

נשמח לשמוע תגובות, בהצלחה!!!

Facebook Comments
אין תגובות ↓
נשלח ב הקלדה, נגישות עם התגית: , , , ,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.