כדאי להכיר: תוכנית בתים חכמים

מאת: אורית גרינשטיין, מרפאה בעיסוק, MSc. OT, רכזת תכנית בתים חכמים || 3 ינואר 2021

מזה שנתיים המרכז הטכנולוגי בבית איזי שפירא, לוקח חלק ביישום ופיתוח תכנית בתים חכמים. זוהי תכנית חדשנית שמטרתה למצוא ולהתאים פתרונות טכנולוגים מתקדמים לאנשים עם מוגבלות. מטרת התכנית לבחון כיצד טכנולוגיות חכמות יכולות לסייע בשיפור איכות חייהם, ביטחונם ועצמאותם של אנשים עם כל סוגי המוגבלות ובכל רמות התפקוד.

תמונת אילוסטרציה לבית חכם

התוכנית פותחה ע"י "ג'וינט ישראל מעבר למוגבלות", "ישראל דיגיטלית", משרדי הרווחה והבריאות וקרן משפחת רודרמן. התכנית מופעלת ע"י בית איזי שפירא בשיתוף פעולה עם חברת Atvisor.ai.

פרה פיילוט יצא לדרך לאחר מחקר וראיונות עומק להבנת הצרכים בהובלת ישראל דיגיטלית ובסופו של דבר התוצאות הפכו לתהליך שאנו מסייעים כיום בהובלתו. בחלקה הראשון של התכנית סייענו לאנשים להתגבר על קשיים ואתגרים בחיי היום יום. להלן כמה דוגמאות מהשלב הראשון-

  1. הדלקת אור / מזגן / טלוויזיה באמצעות הסלולר או באמצעות פקודה קולית. עבור אדם שצריך לבקש סיוע להדלקת אור פתרון שכזה יכול לסייע בעצמאות, לצמצם אי נעימות ועוד. אחת המשתתפות, עם מוגבלות פיזית מורכבת ציינה ש"זה נותן לי עצמאות מאפס למאה- לגמרי מהפך".
  1. קלמר חכם המזכיר לקחת תרופות בזמן, מתזכר את האדם עצמו ובמידה ולא לקח שולח הודעה למלווה/ בן משפחה.
  1. אדם עם עיוורון שהעלה קושי בכניסה לביתו בהכנסת המפתח למנעול. הפתרון שהותקן עבורו הוא מנעול לדלת הפועל באמצעות טביעת אצבע. ציין כי תהליך הכניסה הביתה הפך להיות יעיל ונעים.
  1. אחד המשתתפים בתכנית היה משה. למשה פגיעה בזיכרון בעקבות ניתוח להסרת גידול. את סיפורו וגם קצת על הפתרון שהוצע לו ניתן לראות בסרטון המצורף

יש עוד מגוון פתרונות שסופקו במסגרת התכנית. הייחודיות בפרויקט הוא שאין רשימת פתרונות מוגדרת מראש. הפתרונות נבחרים בהתאם לצרכי האדם והאתגרים אותם הוא מעלה ובתנאי שהן טכנולוגיות חכמות, שאינן מסובסדות כיום ע"י גופים ממשלתיים.

בימים אלה מתקיים חלקה השני של התכנית. לאחר שלב המיון ראשוני הנערך כעת, כל משתתף יקיים פגישה עם מרפאה בעיסוק המומחית בהתאמת טכנולוגיה ויחד איתה יעלו אפשרויות והמלצות לשיפור איכות החיים. בהמשך יסייעו בהתקנת הטכנולוגיה בבית ובהטמעת השימוש בה. על פי רוב, תוכל התוכנית גם לרכוש את הטכנולוגיה הנדרשת עבור האדם.

למי זה מתאים?

לכל אדם עם מוגבלות המתגורר באיזור המרכז ומוכר בשירותי הרווחה העירוניים או בסל שיקום של משרד הבריאות, בטווח הגילאים 18-67. הפניה להשתתפות בתוכנית ניתן לקבל דרך שירותי הרווחה העירוניים במחוז מרכז.

למידע נוסף, ניתן לשלוח מייל לכתובת: oritg@beitissie.org.il או להתקשר למוקד הטלפוני: 073-7575892

כמו כן, למידע נוסף ולהתרשמות ממגוון גדול של טכנולוגיות העשויות לסייע בשיפור רמת העצמאות בבית ניתן להיכנס לאתר האינטרנט של atvisor.ai.

 

 

 

 

 

Facebook Comments
אין תגובות ↓
נשלח ב ללא קטגוריה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.