מציאות מדומה – טיפול שהוא חוויה!

מאת: ד"ר שרית טרסר, מרפאה בעיסוק ויזמת בתחום של טכנולוגיות מתקדמות בשיקום || 9 יוני 2021

הטכנולוגיה כבר כאן והיא מתקדמת כל הזמן… בפוסט זה אכיר לכם טכנולוגיה חדישה ומשחקית שקשה להישאר אליה אדישים – טכנולוגיית המציאות המדומה!

המציאות המדומה נכנסה לעולמנו לפני מספר עשורים, אבל רק לאחרונה הפכה להיות זמינה ונגישה לקהל הרחב. משקפי המציאות המדומה מייצרים תחושת היטמעות בתוך סביבה וירטואלית שמשכיחה מאיתנו את כבלי המציאות ומאפשרת לפעול בסביבה חווייתית, מעצימה וסוחפת.  

ילדה עם משקפי מציאות מדומה

משקפי המציאות המדומה מזמינים את המטופלים לסביבה תלת מימדית שמאפשרת לחקור את העולם הוירטואלי בצורה מאוד מוחשית. הסביבה הוירטואלית יכולה לדמות מציאות כמו כיתה, חנות או אוטובוס ובכך לאפשר תרגול של תפקודי יומיום, או להיות דמיונית לחלוטין ולעודד השתתפות בפעילויות תנועה וספורט, משחקי יצירה, חוויה חושית ועוד.

כיום, קיימים סוגים רבים של משקפי מציאות מדומה וישנם משחקים רבים, אבל רק מעטים מהם מונגשים לילדים שזקוקים להתאמות.

שימוש במציאות מדומה בטיפול מצריך הנגשה משמעותית, הן ברמת החומרה (הקסדה, השלטים) והן ברמת התוכנה (המשחקים, הפעילויות והממשק), יחד עם זאת, כשהמערכת מותאמת לטיפול ומדויקת לצרכי המטופל, הערך שמספקת הטכנולוגיה הוא לא פחות ממדהים!

לדוגמא, בשימוש במשקפי מציאות מדומה בתהליך טיפולי עם ילד עם שיתוק מוחין מסוג המיפלגיה נוכל לגייס מוטיבציה אדירה מצד המטופל ולקבל את שיתוף הפעולה שלו לאתגר מוטורי וקוגניטיבי.

פעילות 'צייר בתלת מימד', למשל, תאפשר עבודה על חיזוק גפה עליונה, הגדלת טווחי תנועה ותפיסה מרחבית. במשחק זה, בזמן שהמשקף מולבש על ראשו, המטופל אוחז ביד אחת מברשת צבע (אחד השלטים של המערכת) וביד השניה פלטה של צייר (השלט השני) שמאפשרת לו לבחור את גודל המברשת, הצבע שלה ואפקטים מיוחדים. באמצעות תנועת ידיו במרחב יכול המטופל ליצור ולצייר ב- 360 מעלות. ניתן לדרג את הפעילות בכך שהמטפל אוחז בשלט של הפלטה ובכך מאפשר לילד עבודה עם יד אחת במקום שתיים. בזמן שהילד חוקר את המרחב ויוצר בתוכו, יכול המטפל לעודד אותו למלא שטחים אליהם הוא לא מגיע באופן ספונטני, לעודד אותו לצייר מעל הראש, מסביב לגוף, מאחורי הגב וכדומה. העובדה שהמערכת מספקת חוויה בתלת מימד מוסיפה לנו את מימד העומק שפותח אפשרויות חדשות לחקירה, התנסות ולמידה. נחקור יחד עם המטופל מושגים של קרוב ורחוק, בפנים ובחוץ והכל תוך התנסות חושית שבה הילד מצייר בכל המימדים ויכול למשל, להתקרב ולהתרחק מהציור שלו, להיכנס לתוך כדור תלת מימדי שיצר או לחקור מכל הכיוונים ציור שצייר. משקפי המציאות המדומה מזמנות לנו הזדמנויות אינסופיות לחקירה בתלת מימד תוך רמת הנאה גבוהה והתגייסות רב חושית של המטופל.

תופתעו לגלות אילו יכולות מגלים המטופלים שלכם על עצמם בזמן משחק במציאות מדומה, כשהמגבלות נשכחות והמחסומים יורדים. לפתע הילד מתנסה בתנועות שמעולם לא העז לנסות, מגלה טווחי תנועה שלא עלה בדעתו שהוא מסוגל להם, מגייס את שרירי היציבה ומפעיל את היד החלשה וכל זאת, מתוך מוטיבציה פנימית ומרצון להשתתף בפעילות משמעותית עבורו.

ולסיום חשוב לציין, שהורים מדווחים על יישום של היכולות שנרכשו בעת השימוש במציאות המדומה גם לאחר הטיפול והעברה של היכולות לשאר תפקודי היומיום, כמו עצמאות ב- ADL, שיפור בהליכה, בקשב ועוד.

תוכנת צייר בתלת מימד (Bangkok post article)

למידע נוסף על שירותי ריפוי בעיסוק שמעניקים טיפולים באמצעות מציאות מדומה וטכנולוגיות מתקדמות נוספות לחצו כאן.

Facebook Comments
אין תגובות ↓
נשלח ב ללא קטגוריה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.