שבוע הספר העברי- גם בטאבלט!

מאת: רחלי בלום ודיינה קאפל 19 יוני 2016

לספרים, מקום משמעותי בהתפתחותו הקוגניטיבית, השפתית והרגשית של כל ילד. ילדים אוהבים להקשיב לסיפורים (גם לאותו סיפור, מספר רב של פעמים) ונהנים סתם ככה לעלעל בין דפי הספר בזמנם הפנוי ולדמיין את הסיפור שמאחורי התמונות. בדומה לילדים, גם מתבגרים ובוגרים אוהבים להעשיר את זמנם הפנוי בקריאת ספרים מסוגים שונים- ספרי עיון, רומנים ועוד. האהבה לספרים והרצון לגשת לספר ולצלול לתוך עולם חדש של דמויות ומושגים נראה כמשותף לכולנו- מגדול ועד קטן…

הטאבלט, יכול לשמש ככלי לקריאה ולהאזנה לספרים. עבור אנשים עם מוגבלות, הטאבלט, לא פעם, מנגיש את עולם הספרים. התאמות קטנות כמו לחיצה במקום דפדוף והאזנה במקום קריאה, יכולות לעשות הבדל משמעותי ולאפשר לרבים ליהנות מעולם הספרים העשיר. חשבו למשל על  ילד המתקשה ברכישת הקריאה. מעבר לקושי ברכישת הקריאה, ילד זה עלול לפספס עולם תוכן עשיר המועבר לבני גילו דרך ספרים. אפליקציות של ספרים קוליים, באמצעותן ניתן להאזין לספרים, יכולות לגשר על הפער הזה ולאפשר חשיפה לתכנים ולשפה הגבוהה הקיימים בספר. גם לקויי ראיה ועיוורים, יכולים ליהנות מאפליקציות של ספרים קוליים, בתנאי שהאפליקציה עצמה מונגשת עבורם. בנוסף, הספרים הקוליים, בהם מועברים תכנים בשפה תקנית ועשירה, יכולים לסייע לעולים חדשים ולילדיהם (ובעצם לכולנו) ברכישת השפה העברית ובהרחבת אוצר המילים.

כשאנחנו מדברים על ילדים צעירים יותר, אין ספק שלקריאה משותפת של סיפור יחד עם ההורה, יש יתרונות רבים. בנוסף לקריאה המשותפת שמסבה הנאה רבה להורה ולילד, ילדים רבים גם נהנים לגשת בעצמם, בזמנם הפנוי אל מדף הספרים בגן או בבית , לבחור ספר ולהתבונן בציורים שבו. עבור ילדים ומתבגרים עם מגבלה מוטורית, פעולה זו יכולה לעיתים להיות מסובכת. לגשת ולבחור ספר מהמדף ולעלעל בין דפיו דורש יכולות מוטוריות מסוימות ועבור חלקם, האפשרות הקיימת בספרים האלקטרוניים, מאפשרת בחירת ספר ודפדוף באמצעות לחיצה באצבע, יכולה לסייע רבות.

ספרים אלקטרונים מגיעים בפורמטים שונים. באלו המיועדים לילדים צעירים, בדר"כ מופיע טקסט כתוב המלווה במלל מושמע ותמונות (בדומה לספר המודפס). ספרים אלו הם לרוב אינטראקטיביים: התמונות מופעלות בלחיצה וישנן פעילויות המתלוות לסיפור.  ספרים אלקטרוניים המיועדים לבני נוער ולמבוגרים מגיעים בשתי צורות שונות- ספר קריאה דיגיטלי או ספרי שמע/ספר קולי. באפליקציות הקיימות בשפה העברית, ספרי הקריאה הדיגטלים מציעים את הטקסט הכתוב והאיורים המקוריים שליוו את הגירסא המודפסת של הספר. לעומת זאת, ספרי השמע/הקול, מציעים קבצי האזנה בלבד. היינו שמחים אם הייתה אפליקציה שמשלבת, גם עבור המבוגרים, את הטקסט הכתוב והמושמע.

זה המקום להזכיר, ששבוע הספר העברי, הוא גם הזדמנויות נהדרת לדון בכל מה שקשור ביצירת ספר ואפילו להפוך לסופרים לרגע. ילדים רבים נהנים להמציא סיפורים או לשתף בחוויות שקרו להם וכתיבת ספר יחד איתם יכולה להיות פעילות חוויתית ולימודית.למי שמעוניין ביצירת ספר במכשיר הטאבלט, אנו ממליצים על האפליקציות  TinyTapו Book Creator המאפשרות יצירת סיפור אינטראקטיבי.

ספרי ילדים:

עברית לילדים   App Store | Google Play
קספרי הילדים הקלאסיים בגרסה עדכנית ואינטראקטיבית. לאורך הסיפור משולבים גם משחקונים קצרים. בכל הסיפורים, יש מעקב אחר מילה, כך שהילד נחשף בזמן ההקשבה לסיפור, למילה הכתובה והמושמעת במקביל. במסך הראשי ניתן לבחור בין הקשבה לסיפור או קריאה עצמית. דפדוף מתבצע באמצעות לחיצה על חץ או דמות בתחתית המסך (בחלק מהסיפורים ניתן לבחור גם "דפדוף אוטומטי"). כל סיפור נמכר בנפרד (כאפליקציה בודדת).

סיפורי מדע לילדים App Store
קקאוסף של ספרים מקוריים על מדע. ניתן להקשיב לכל סיפור במספר שפות- עברית אנגלית ורוסית. ישנו מסך הגדרות מפורט המציע, בין השאר-  קריאה בקול (בביטול- קריאה דמומה) דפדוף אוטומטי ועוד.

 

ספרי קריאה דיגיטלים:

עברית  App Store | Google Play
קקקמבחר סיפורים למתבגרים ובוגרים. קיימת קטגוריה של ראשית קריאה עם ניקוד ותמונות. ניתן לשלוט בגודל האותיות ובצבע הרקע (שחור/לבן). מעבר בין עמודים מתבצע באמצעות ג'סטת swipe  או באמצעות לחיצה בצידי המסך המעבירה לעמוד הבא/קודם.

 
ספרי שמע:

ספרים קוליים App Store | Google Play   Ynet
קקקקאפליקציה המאפשרת האזנה לספרים. תוכלו למצוא באפליקציה ספרים רבים המתאימים לכל הגילאים. היינו שמחים אם את המלל המושמע היו מלוות מילים כתובות ו/או תמונות.
 
 
אייקאסט ספרים מוקלטים   App Store | Google Play 
קקקקקמציעה ספרי שמע בדומה לאפליקציה הקודמת. בקרוב, אמורה לעלות גירסא חדשה המיועדת למכשירי iOS ואנדרואיד, ומותאמת לאנשים עם לקות ראיה.

 

ספרי שמע אתר
קקקקקקספרים קוליים לאייפד. בדומה לאפליקציות הקודמות- גם פה, המלל המושמע איננו מלווה במילים כתובות. בין הספרים המוצעים תוכלו למצוא ספרים המיועדים למבוגרים ולבני נוער. ניתן למצוא גם ספרים באנגלית וברוסית.

 

שבוע הספר מהנה לכולם!

Facebook Comments
אין תגובות ↓
נשלח ב אפליקציות, ללא קטגוריה עם התגית: , , , , ,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.