עם סגירת מוסדות החינוך לסגר שלישי וכניסתם לבידוד של תלמידים רבים ואף בתי ספר שלמים מהחינוך המיוחד, אנו שומעים שוב על למידה מרחוק. ילדים שוב מבלים יותר זמן בבית, מרוחקים מחבריהם, ומחוץ למסגרת טיפולית-חינוכית תומכת, אליהם הם רגילים בשיגרה.
כמרפאה בעיסוק בבית הספר לחינוך מיוחד בבית איזי שפירא, אני מטפלת בילדים במפגש טיפולי קלאסי, של אחד על אחד, שבמהלכו אנו עובדים על קידום מיומנויות ספציפיות. בנוסף, אני גם מבלה זמן רב בכיתה בעבודה על כישורים חברתיים, משחק חברתי והשתתפות פעילה. רבים מתלמידינו מתמודדים עם אתגרים פיזיים, קוגניטיביים ותקשורתיים מורכבים ואנו מעודדים אותם להיות פעילים ככל האפשר בלמידה ובפעילות יומיומית, כל אחד, לפי יכולותיו. אחד החששות הגדולים ביותר שלנו עם המעבר ללמידה מרחוק הוא ירידה בתפקוד שתוביל לפאסיביות והתבודדות. כדי לטפל בנושא זה, חשבנו על מספר רעיונות ופעילויות שיעזרו למשפחות ולתלמידים לשמור על קשרים חברתיים ולעודד השתתפות בבית:
שחקו עם המשפחה!
בבית הספר אנו מלמדים את תלמידינו כיצד לשחק במגוון משחקים פופולריים, כמו: משחקי קלפים, אפליקציות ופעילויות חצר. אנו מספקים התאמות פיזיות בעת הצורך ואף לפעמים משנים את הכללים כל שיתאימו יותר ליכולותיהם של התלמידים. בעבר, השקענו זמן רב ביצירת משחקים מותאמים, אך כיום אנו שמים דגש על משחקים שכולם מכירים ואוהבים ושניתן למצוא בכל חנות, דבר המסייע להשתלבות ומשחק משותף עם ילדים אחרים. במהלך הסגר הראשון (לפני עידן ועידנים…), יצרנו כרטיסי פעילות עם המלצות למשחקים ופעילויות שהתלמידים מכירים מהשיגרה בכיתה ושאפשר לשחק גם בבית יחד עם ההורים או האחים.
וכמובן, אנו תמיד מזכירים להורים את חשיבות האינטראקציה והשיח במהלך המשחק. לכן, יחד עם כרטיסי פעילות, שלחנו גם לוחות תקשורת שיתאימו לבחירת פעילות ולמשחקים שהצענו, כך שלהורים ולילדים תהיה גישה לאוצר המילים מתאים התומך במשחק משותף של כולם יחד- משתמשי תת"ח או לא. שלחנו להורים את לוחות התקשורת כצילומי מסך כדי שניתן יהיה להדפיס בבית בקלות או להשתמש בכל מכשיר. הנה דוגמה ללוח תקשורת לבחירת פעילות:
התאימו את המשחקים בקלות ובמהירות!
בבית הספר יש לנו ציוד רב המסייע בהתאמת משחקים לתלמידים. בתקופת הסגר, הבנו שלרבים מהילדים אין את האפשרות לשחק בחלק מהמשחקים שיש להם בבית, גם אם הם מכירים אותם מהכיתה, פשוט כי אין להם בבית את ההתאמות להן הם זקוקים. לכן, ניסינו יחד כצוות לחשוב אילו התאמות אפשר ליצור במהירות גם בבית ושלחנו למשפחות כמה רעיונות להתאמות שניתן להכין בקלות. הנה סרטון הדרכה שעשינו ליצירת מחזיקי קלפים:
לבלות ביחד, גם בנפרד 🙂
ממש באותה מידה שחשוב לשחק בבית- לבד או עם המשפחה, חשוב לא פחות לשחק עם חברים ולשמור איתם על קשר. אז גם בסגר או בבידוד, למרות שלא נפגשים, אפשר לפגוש חברים בצורה וירטואלית. נכון, קיימות פלטפורמות מקוונות ומשחקי וידאו רבים לילדים ורבות מהן לא באמת נגישות לתלמידים שלנו אך אין זה אומר שאי אפשר לשחק יחד עם חברים מרחוק! פשוט צריך למצוא את הדרך…
אחד הדברים הראשונים שעשינו הוא לשלוח להורים סרטוני וידאו קצרים המסבירים איך לשחק במשחקים שונים. כמובן, בחרנו משחקים שידענו שהתלמידים אוהבים מאוד:
בתמונה למעלה אנו מסבירים למשפחות כיצד לשחק במשחק הקלפים המוכר "פרצופים מצחיקים" באמצעות וידאו צ'אט עם חברים. התלמידים שלנו כל כך אוהבים את המשחק הזה ואנו חייבים להודות פה ליוצרת המשחק נטע שילוני שפשוט יצרה משחק נהדר! על פי הוראות המשחק המקוריות, אמורים לשחק בקלפים אלו בדומה למשחק הרביעיות הקלאסי, אבל אנחנו פשוט לא התאפקנו והתאמנו גם למשחק הזה הוראות מיוחדות! כך למשך, בפעילות ששלחנו למשפחות, צילמנו את כרטיסיות המשחק והוספנו אותן לגלגל פעילות שיצרנו במיוחד עבור משחק זה. במשחק שלנו, כל שחקן סובב את הגלגל בתורו וכולנו היינו צריכים לחקות את הפרצוף המופיע בתמונה. אז אחרי שכולם הכירו את החוקים החדשים של המשחק, שיחקנו כולנו יחד וצחקנו כל כך הרבה!
משחקים נוספים שעבדו לנו נהדר ב- Zoom ויחסית פשוטים להכנה הם "בינגו" ו"חפש את המטמון". מכיוון שרבים מתלמידינו משתמשים באפליקציות לתקשורת תומכת וחליפית, פשוט השתמשנו באפליקציות אלו ליצירת לוחות משחק. לאחר שהכנו את הלוחות שלחנו אותם בקלות להורים באמצעות צילומי מסך לפלאפון או למייל ואז נפגשו ב- Zoom והתחלנו לשחק.
זכינו להצלחה רבה גם במשחקי "חפש את הדמות" תוך שימוש בתכונות של תוכנת הZoom המאפשרות לשתף מסך, לצייר עליו ואפילו להשתלט מרחוק על מסך של מישהו אחר. במשחק זה, אספנו מראש תמונות והקרנו אותן באמצעות שיתוף מסך. כל תלמיד בתורו, היה צריך לאתר פריט אחד שהתחבא בתמונה. בפעילות שמופיעה בתמונה מטה, למדנו על ערים שונות בארץ והראנו צילומי מסך מתוך Google Maps.
קבעו ארוחה משותפת
בבית הספר שלנו התלמידים אוכלים שתי ארוחות ביום ביחד וזמן הארוחה הוא זמן של אינטראקציה חברתית משמעותית שפשוט כיף להיות בה.. מי מאיתנו לא מתגעגע לתקופה שבה היה אפשר לשבת עם חברים באיזו מסעדה טובה! אז גם כשכולם בבית או חלק מהכיתה בבידוד, עדיין אפשר לאכול ביחד ולקבוע ארוחות משותפות ב-Zoom.
הישארו פעילים!
מלבד משחק, כמרפאות בעיסוק, רצינו לוודא שהתלמידים שלנו ממשיכים להיות פעילים בסביבתם. אנו תמיד מעודדים את התלמידים להשמיע את דעתם ולבחור בעצמם ושואפים שכל התלמידים יהיו פעילים בשגרת היומיום. בבית הספר קיימת תמיכה רבה המסייעת להם להשיג זאת והיה לנו חשוב לתמוך בכך שגם בבית, עם המשפחות, מטרות אלו יושגו.
תמונה אחת, או סרטון אחד, שווה 1000 מילים!
כפי שהזכרנו, סרטונים היוו יתרון נהדר. צילמנו מגוון סרטונים על השתתפות בבית, על עזרה בהכנת ארוחות ובעריכת השולחן ועל בחירת בגדים ללבוש. בתמורה, קיבלנו תמונות וסרטונים של תלמידינו משתתפים במטלות הבית השונות- החל ממיון כביסה וכלה בהכנסת כלים לכיור. זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל כידוע, לפעמים קל לנו ההורים לעשות דברים בעצמנו ואנו לפעמים שוכחים כמה חשוב לילד להיות שותף פעיל בסביבת הבית וכמה זה משמעותי לתחושת ערך העצמי של כל ילד.
אני מקווה שמצאתם רעיון או שניים שיתאימו לתלמידים שלכם ולכם…
רק בריאות!
כתיבת תגובה