האייפד ואמצעי טכנולוגיה נוספים הפכו בשנים האחרונות לאמצעי טיפול שכיחים שרבים מאנשי הטיפול נוהגים להכניס אל חדר הטיפולים ולהיעזר בהם בעבודתם סביב מטרות שונות. בטיפול בפעוטות וילדים צעירים, אנו לא פעם שואלים את עצמנו מהו מקומם של אמצעים טכנולוגים אלו בטיפול והאם כלים אלו תומכים במטרות הטיפול או דווקא מסיחים ומפריעים לאינטראקציה הטבעית בין הפעוט למטפל ולביסוס מיומנויות תקשורתיות של הפעוט.
בחרנו להביא את ההצבעה כדוגמא בה הטאבלט לא רק שאינו מפריע אלא אף מתגלה כאמצעי יעיל לבסס יכולות שהן הבסיס להבעת כוונות תקשורתיות. אם נסתכל על ההצבעה על מסך האייפד נראה שג'סטה ראשונית זו היא אותה פעולה מוטורית וקוגניטיבית העומדת בבסיסה של ההצבעה התקשורתית, הנחשבת כאבן דרך משמעותית בהתפתחות השפה והתקשורת ואף נמצאה כמנבאת את הופעתן של המילים הראשונות בהתפתחות טיפוסית (רינגוולד-פרימרמן, 2003). חשיבותה של ההצבעה התקשורתית היא בכך שהיא משמשת את הפעוט להסבת תשומת ליבו של האחר אל רצונותיו ומחשבותיו תוך יצירת קשב משותף. כך, כשפעוט מושיט יד או מצביע לעבר הדובי שלו ומסתכל לכיווננו, אנו מבינים שהוא ככל הנראה רוצה את הדובי. זהו כוחה ועוצמתה של ההצבעה. כאשר ילד מתקשה ברכישה ספונטנית של הצבעה- אם בשל מוגבלות מוטורית או חושית, קשיים תקשורתיים או עיכוב התפתחותי, הוא מתקשה בהעברת עולמו הפנימי והעשיר- על כוונותיו ורצונותיו, אל האחר העומד אל מולו.
המאפיינים הויזואליים והאודיטוריום של הטאבלט יחד עם אופן השימוש בו, הופכים את הטאבלט לכלי המעודד שימוש בהצבעה. כשהפעוט מושיט את ידו או מצביע ולוחץ על אובייקט שעל מסך המגע, הוא זוכה לתגובה מידית, המעודדת אותו להצביע שוב ושוב מתוך כוונה וכך, לשכלל מיומנות זו. אפליקציות ראשוניות, כמו האפליקציות מילים ראשונות או Tap n See Now – דורשות הצבעה על אובייקט המעוררת פידבק מיידי-ויזואלי ואודיטורי. אנו נראה ילדים שהטאבלט יוצר אצלם מוטיבציה רבה לחקירה ולהתנסות.
לאחר הלמידה המוטורית של ג'סטת ההצבעה והלמידה הקוגניטיבית של ההצבעה כפעולה שיכולה לגרום ולהשפיע על אוביקטים בסביבה, נרחיב את השימוש התקשורתי בהצבעה. בהדרגה, נרחיק את הטאבלט מעט, ונראה האם הילד מצביע לעבר המכשיר מתוך כוונה (בקשה) שנקרב אליו את המכשיר. גם במקרים שהפעוט מצביע או מושיט את ידיו לעבר הטאבלט שלא על מנת לבקש אלא רק מתוך "הרגל" וכוונה להצביע/ללחוץ על הטאבלט, ניתן ליצור מודלינג של בקשה ולנצל את ההזדמנויות האלו ללמידת הצבעה תקשורתית. באפליקציות בהן יש תזוזה של דמויות על גבי המסך, ניתן גם להרחיק את הטאבלט ולעקוב בהצבעה שלנו אחר הדמות המטיילת על המסך ובכל ליצור הצבעה ממושכת וקשב משותף. במקביל, נעודד את הפעוט להשתמש בהצבעה במגוון סיטואציות- להצביע על המגדל שבנה כדי להראות לכולם, להצביע על דיסק שמבקש לשמוע, להצביע על אבא ש"מחפשים" וכו'… כך, נאפשר לפעוט לבסס את השימוש בהצבעה לצורך תקשורת, ובאמצעותה להעביר מגוון כוונות תקשורתיות ולהרחיב את מעגלי התקשורת שלו.
כתיבת תגובה