מיקוד מבט: שליטה במחשב מכיוון אחר

מאת: אורית גרינשטיין, מרפאה בעיסוק ורחלי בלום, קלינאית תקשורת || פורסם בתאריך: 17 יולי 2018

לא מעט ילדים אצלנו, במעון היום השיקומי ובית הספר, משתמשים במערכות מיקוד מבט. ועבור רובם השימוש הוא באמצעות תוכנת הGrid 3, לצרכי תקשורת ומשחק או באמצעות תוכנות מחשב יעודיות לשימוש במערכות מיקוד מבט (לרשימת תוכנות מתאימות לחצו כאן).

יחד עם זאת, הרגשנו שחסר לנו משהו… רצינו שהילדים שלנו יוכלו לעלעל בין דפי הסיפור באופן עצמאי או לשחק במשחקי מחשב מותאמים לעברית, כמו חבריהם לגן ולכיתה.. הבנו שעל מנת לעשות זאת, הילדים והתלמידים צריכים להרחיב את אופן השימוש בתוכנת הGrid 3 וללמוד עקרונות ראשוניים לשליטה במחשב. יתרון נוסף של למידה זו, הוא לימוד הדרגתי של לוח שליטה במחשב (כתחליף עכבר).

אז מה עשינו?

קודם כל התנסינו בעצמנו במערכת וניסינו לשחק במשחקים שאינם מותאמים לשימוש במערכת מיקוד מבט, באמצעות הגדרות ה- Windows Control של Tobii ובאמצעות לוח שליטה במחשב של  תוכנת ה-Grid 3.  בסופו של דבר, החלטנו שלוח השליטה במחשב של ה- Grid 3 יתאים יותר לילדים שלנו בשל נוחות ההפעלה (הם כבר משתמשי Grid 3 ותיקים..) ואפשרויות ההתאמה.

לצורך ההתאמה, התחלנו בהסתרת הלחצנים שאינם רלוונטיים והגדלת הלחצן הרלוונטי (הקשה שמאלית). לאחר מכן, התחלנו להתנסות עם הילדים. במהלך ההתנסות, ראינו שהסמלים המקוריים מתאימים לילדי בית הספר אולם מופשטים מידי עבור הקטנטנים ושגם לנו, קשה לתווך לקטנטנים את משמעות החץ (השימוש דורש למידה והוא לא אינטואיטיבי…).

בסופו של דבר, בסרגל המיועד לילדי המעון, החלפנו את סימן החץ בסימן של יד, וכך יכולנו להסביר לילדים שהם "פשוט" צריכים לתפוס את היד עם העיניים ואז לבחור באופציה הרצויה להם. שינוי קטן, שעשה את כל ההבדל… השינוי הקל על התיווך הנדרש מהמלווה והקל על הילד בהבנת רצף הפעולות.

הסרגלים המותאמים- גירסא ראשונה ושניה

הסרגלים המותאמים- גירסא ראשונה ושניה

והנה כמה דוגמאות:

  • באמצעות הסרגל שהתאמנו, הנגשנו סיפורים שהוכנו לילדים בתוכנת Power Point. בדרך זו, הילד עצמאי בהעברת הדפים ולמעשה, לאחר בחירת ההקשה השמאלית ("לתפוס את היד עם העיניים"),  הילד בוחר במיקום כל שהוא ברחבי הדף למעבר עמוד. מי שרוצה לאפשר גם הקראה של המלל, יכול להקליט מראש כל שקופית ולהגדיר שהקול יופעל אוטומטית.

סיפור מונגש עם הסרגל המותאם

  • באתר ג'ינג'ים, שהוא אתר מקסים עם משחקים בעברית לחינוך המיוחד, יש משחקים בעברית שמתאימים למערכות מיקוד מבט ושניתן לשחק איתם בהפעלת Windows Control. מכיוון שהילדים שלנו רצו לשחק גם במשחקים הנוספים הנמצאים באתר, החלטנו להשתמש בסרגל המותאם (וגם משום שלעיתים המעברים בין ה-Grid 3  להגדרות ה- Windows control יכולים להיות מעט מאתגרים לצוות ולמשפחות…). באמצעות הסרגל המותאם, ניתן לשחק בשני שלבים- השלב הראשון הוא בחירת ההקשה השמאלית ("לתפוס את היד") ולאחר מכן להסתכל על התשובה הנכונה במשחק. אמנם תהליך הבחירה דורש שתי פעולות (בהשוואה לפעולה אחת בWindows Control), אך בדרך זו, ניתן לשחק במשחקים רבים באתר ועל הדרך, לומדים מיומנות שתאפשר בעתיד לשלוט בתוכנות נוספות ובאינטרנט, שאינם מונגשים ייעודית למיקוד מבט.
משחק בג'ינג'ים עם הסרגל המותאם

משחק בג'ינג'ים עם הסרגל המותאם

רעיונות נוספים לשימוש:

  • אתר TinyTap במחשב- ניתן לשחק במשחקים שהוכנו באייפד באמצעות המחשב ובאמצעות סרגל מותאם לשימוש במערכת מיקוד מבט.
  • ניתן להוריד אפליקציות משחק מה- Store של מיקרוסופט. כדאי לוודא לפני שתאי הבחירה גדולים דיים..

ספרו לנו עוד על התאמות נוספות למשתמשי מיקוד מבט, ונשמח לשתף את כולם 🙂

Facebook Comments
2 תגובות ↓
נשלח ב מיקוד מבט עם התגית: , , ,
2 comments on “מיקוד מבט: שליטה במחשב מכיוון אחר
  1. מעניין מאוד העניין עם היד, אין ספק שזהו תהליך להבין מה יהיה הכי ברור ופשוט עבור הילדים. אנו עושים מאמצים רבים שתוך כ – 3 חודשים כל המשחקים באתר ג'ינג'ים יותאמו לעבודה עם מיקוד מבט. כבר עכשיו יש משחקים רבים באתר שהותאמו לעבודה עם מיקוד מבט, ניתן לראות את כל המשחקים המותאמים ע"י סינון "הצג משחקים למיקוד מבט". נשמח תמיד לשמוע פידבק ממשתמשי מיקוד מבט, הערות , בקשות וכל דבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.