עיצוב על פי זכויות הילד והילדה – D4CR – Designing for Children’s Rights

מאת: נעה ניצן, מרפאה בעיסוק, מנהלת המרכז הטכנולוגי 22 פברואר 2022

ילדים משתמשים במגוון מוצרים  – צעצועים, משחקים (פיזיים, ווירטואליים), ספרים, סדרות טלוויזיה, סרטים, מתקני שעשועים ועוד. בנוסף לכל אלה, ילדים גם משתמשים במוצרים או מקומות אשר מיועדים לכולם כמו מכונית או מסעדה. בפיתוח ובעיצוב של מוצרים אלה עלינו להבטיח שהם יתנו את המענה המייטבי לילדים, תוך מחשבה על ההתפתחות והבטיחות שלהם.

 הפעם נרצה לשתף אתכם בארגון בין-לאומי מאד חשוב, עם צוות מקומי ישראלי מעולה (:

D4CR – Designing for Children's Rights זו עמותה מדהימה, בינלאומית ללא כוונות רווח, עם אנשים יצירתיים ומעניינים מכל העולם אשר התאחדו יחד למטרה סופר חשובה (לא ברור איך לא חשבו על זה קודם…): שילוב זכויות הילדים בעיצוב ובפיתוח מוצרים ושירותים בעולם. מטרת הארגון היא ליצור מודעות בקרב מעצבים, מפתחים, חברות ועוד, לגבי זכויות הילדים כאשר הם יוצרים מוצרים ושירותים. הכוונה לאפליקציות, תכנים, שירותים ומוצרים פיזיים. חברות גדולות כמו לגו כבר אימצו את הגישה והעקרונות. 

באתר תוכלו למצוא את המדריך שהארגון יצר, אשר מבוסס על האמנה הבין-לאומית לזכויות הילד והילדה. במדריך הישראלי ניתן גם למצוא דוגמאות למוצרים ישראליים הפועלים על פי עקרונות ה D4CR. בנוסף, יצרנו "מפה" מקסימה עם כל העקרונות וניתן להדפיס אותה לתלות על הקיר (: (קובץ להורדה בסוף הפוסט)

המדריך כולל 10 עקרונות, ביניהם עקרון מאד חשוב הקשור לקידום מוצרים שוויוניים עבור ילדים עם מוגבלות והוא "כולם יכולים להשתמש" – אנחנו רוצים להשתמש במוצר שמתאים לנו ללא קשר למגדר, גיל, יכולות, שפה, מוצא אתני ומצב סוציואקונומי. 

בעידן הטכנולוגי בו אנו חיים הרבה מוצרים טכנולוגיים ודיגיטליים מפותחים לילדים – אפליקציות, משחק מחשב וקונסולות, סדרות ועוד. אלה נמצאים בשימוש בקרב כל הילדים, ועבור ילדים עם מוגבלות לפעמים מנגישים את חווית המשחק והאפשרות לשחק באופן עצמאי.

אז כשחושבים על פיתוח מוצר או שירות לילדים עם וללא מוגבלות – לא לשכוח לקחת בחשבון את הזכויות של הילדים, ולהשתמש במדריך הנפלא של ה D4CR.

נשמח להפצת הבשורה והמדריך

המדריך בעברית

קובץ להורדת המפה של העקרונות  – מומלץ לתלות על הקיר

האתר הבינלאומי

לינק לדף הפייסבוק של הסניף הישראלי D4CRXTLV

Facebook Comments
אין תגובות ↓
נשלח ב המלצות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.